Saturday 10 November 2012

Bihun Goreng Udang

Salam semua. Sejak balik ke Malaysia, aku still tak sempat nak masak coz sibuk dok mengemas sana sini. So haritu aku masak simple je memandangkan hanya aku dan hubby je yang ada kat rumah ni.Anak2 still ada kat kampung sebab aku still tak dapat cari maid baru lagi. Godak2 dapur terjumpa plak bihun dalam drawer. So aku ingat masak bihun je untuk dinner coz senang dan cepat.
Bahan-Bahan

1/2 paket bihun
Sayur campur
Cili benggala
Sedikit udang dibuang kulit
Sebiji telor
2 ulas bawang putih ditumbuk
2 sb cili kisar
2 sb cili sos
2 sb sos tomato
1 sb sos tiram
1 sb cuka
Sedikit garam
Gula
Serbuk perasa

Cara-Cara

1) Rendam bihun dalam air panas.Bila dah lembut, toskan
2) Tumis bawang putih dan masukkan cili kisar sehingga naik bau
3) Masukkan udang. Kemudian masukkan cili sos, sos tomato, sos tiram
4) Masukkan sayur campur dan cili benggala
5) Masukkan cuka, gula, garam dan serbuk perasa
6) Untuk lebih sedap, masakkan telor dadar yang diletak sedikit garam. Hiaskan diatas bihun yang sudah masak beserta timun dan tomato


No comments:

Post a Comment