Wednesday 20 June 2012

Nasi Goreng Pattaya

Salam semua! Dah beberapa hari rasanya aku tak updatekan blog ni. Bukan apa, busy sikit sebab ada tetamu datang dari Malaysia. Seronok rasanya ada orang datang kat rumah kita. Actually yang datangnya ialah cousin aku dgn 2 orang kawannya. Diaorang akan stay kat rumah aku dalam 9 hari.

So hari yang tetamu aku sampai tu, macam malas nak masak beria lagi sebab diaorang sampai time dinner. Jadi aku pun masakla nasi goreng pattaya untuk family masa lunch tu. Malam baru aku masak banyak skit utk tetamu aku. Mari kita jengah resepi nasi goreng pattaya.

Bahan-Bahan

1 mangkuk nasi
1 labu bawang besar
3 ulas bawang putih
1 genggam sayur campur
1 ketul dada ayam dihiris nipis
3 biji cili padi diketuk
1 kiub pati ayam
sedikit garam
4 biji telor

Cara-Cara

1) Tumis bawang besar, bawang putih dan cili padi
2) Masukkan dada ayam, kiub pati ayam, garam dan sayur campur
3) Gaul semua bahan kemudian masukkan nasi
4) Setelah siap nasi goreng, ketepukan
5) Pukul telor, campur secubit garam dan buat seperti telor dadar. Jangan terlalu tebal
6) Letakkan telor dadar atas pinggan dan letakkan nasi goreng kemudian balutkan nasi menjadi segiempat tapi lipatan tu tak penuh sepenuhnya
7) Pegang dengan cermat dan terbalikkan nasi berbalut telor tadi ke atas pinggan untuk dihidang. Tuangkan sos cili keatasnya

No comments:

Post a Comment