Tuesday 13 November 2012

Puding Caramel Cocktail

Happy Deepavali buat semua penganut Hindu di Malaysia! Tidak lupa juga selamat bercuti bagi rakyat Malaysia especially yang sedang bergembira bersama anak2 sempena cuti sekolah. Hari ni aku menerima kunjungan dari sepupuku yang tinggal di Kelantan. Memandangkan esok mereka sekeluarga akan bercuti di London, so aku sempatla share dan bagi few tips sempena holiday mereka di sana.
           Since this is the first time mereka berkunjung ke teratak usang kami, aku pun masakla special sikit bagi meraikan tetamu. Malam ni aku masak Nasi Arab, Ayam Masak Merah, Acar dan Sambal. Bagi dessertnya pula aku buat puding caramel bercocktail dan kek coklat kukus. Almaklumla tak sempat lagi nak beli oven, so kita try plak alternatif lain selain bakar.
Bahan-Bahan

12 biji telor
500g susu pekat manis(1 tin)
3 sb kastard
250ml air(1 cawan)
8sb gula pasir
1 sk vanilla
1 tin cocktail

Cara-Cara

1) Panaskan pengukus
2) Blendkan telor bersama susu pekat manis dan vanila
3) Panaskan gula dalam bekas dan tambahkan air sedikit demi sedikit. Apabila gula bertukar menjadi warna keperangan, padamkan api dan sejukkan
4) Masukkan telor yang diblend tadi kedalam bekas gula yang dipanaskan tadi
5) Kukuskan selama 15-20 minit. Cucuk dengan lidi untuk memastikan caramel betul2 masak
6) Hiaskan dengan cocktail atau buah-buahan segar.Biarkan dalam peti sejuk sebelum dihidangkan






No comments:

Post a Comment