Wednesday, 6 June 2012

Apam balik

Kalau korang semua nak tahu, apam balik merupakan kuih fav aku tiap kali pegi pasar malam. Sampai hubby aku cakap takde benda lain ke nak beli selain apam balik ni. Masa first time buat benda ni sebenarnya sedikit mencabar sebab susah juga nak dapatkan adunan yang elok. Mula2 jadi lembik dan tak masak kat tengah. Tapi lama2 tu ok dah. Kita lihat apakah resepi disebalik apam balik ni

Bahan-Bahan

2 cwn tepung naik sendiri
1/2 cwn gula
1/2 sk soda bicarbonate
pewarna kuning
1 biji telor
1 1/2 cawan susu segar
1/2 sk baking powder
secubit garam

Cara-Cara

1) Pukul telor dan gula sehingga kembang
2) Masukkan bahan2 lain dan adunkan sehingga sebati
3) Perapkan selama 1 jam

Bahan Inti

Gula
Mentega
Kacang tumbuk
Creamcorn

1) Bila adunan diperam sejam, panaskan kuali non stick
2) Ambil sesenduk dan tuangkan secara rata
3) Apabila setengah masak, taburkan mentega, gula , kacang dan jagung

No comments:

Post a Comment