Tuesday 24 July 2012

Pulut Panggang

Salam Ramadhan semua. Hari ni sudah hari ke-5 kami berpuasa di London ni. Cuaca cukup panas sebab summer rasanya baru start. Last few weeks walaupun summer tapi asyik hujan je macam musim tengkujuh rasanya.
Menu berbuka hari ni aku ada masak pulut panggang atas permintaan en.hubby yang nak makan pulut ni. Lagipun stok serunding daging yang mama aku kirimkan still ada balance.So, resepi pulut panggang ni ialah seperti berikut:
Inila rupa pulut panggang yang sudah dibungkus tapi belum dipanggang.
Bahan-Bahan

2 cawan beras pulut-cuci dan rendam selama 3 jam
1 cawan santan cair
1/4 sk garam
2 helai daun pandan disimpul
daun pisang secukupnya
lidi sate atau stapler

Bahan Inti
Serunding daging

Cara-Cara

1) Didihkan air dalam periuk kukus dan kukus beras pulut anggaran 30 minit atau sehingga masak
2) Campurkan sedikit garam dalam santan dan kacau rata. Tuangkan dalam beras pulut tadi dan biarkan pulut masak sepenuhnya. Angkat dan sejukkan.

Bungkus pulut panggang
1) Kerat daun pisang anggaran lebar tapak tangan atau 1 1/2 inci yang telah dilayurkan api. Sapu sedikit minyak pada sebelah permukaan daun pisang tadi.
2) Letakkan anggaran 2 sudu besar pulut dan ratakan sedikit. Letak inti serunding memanjang anggaran 1 sudu besar ditengah-tengah pulut. Gulung kemas dan padatkan sedikit.
3) Cucuk dihujung daun pisang tadi dengan lidi sate atau boleh juga distaplerkan. Gunting lebihan daun pisang dihujungnya
4) Pulut boleh dipanggang atas api kecil dalam 10 minit dan terbalikkan pulut selang beberapa minit supaya sekata.



No comments:

Post a Comment