Thursday 7 June 2012

Western style

Menu ni tercipta bila time aku malas masak.  Anak2 pun suka sangat makan ni balik dari sekolah. Pizza yang korang tengok tu biasanya aku beli kat iceland. Sebiji baru satu pound. So aku cuma modify je sebab pizza yang suitable for vegetarian cuma cheese atau garlic sahaja. Biasanya aku akan tambah mushroom, nenas, sosej dan taburkan lagi grated cheese kat atasnya. Mushroom soup pulak aku just beli jenama campbell dan tambahkan air, masak je. Garlic bread tu pun ada dijual kat iceland, pun satu pound sebungkus. Aku just sprinkle kan lagi daun parsley. Bakar dalam oven 200c 10 minit dah siap.

Cuma kekadang, anak2 nak makan spaghetti, so aku kena masakla.Aku tak guna tomato puree sebab masam sgt. Cukup guna sos spaghetti jenama Dolmio je. Jom kita lihat resepi spaghetti bolognese.

Bahan-Bahan

1 paket spaghetti
1 botol sos spaghetti bolognese(kat sini aku guna jenama Dolmio)
garam
1 sb lada hitam
2 ulas bawang putih
1 labu bawang putih(dadu)
1 biji tomato(dadu)
Capsicum
3 biji sosej(potong bulat2)
1 cwn cendawan butang
1/2 mangkuk daging cincang
cheese serbuk
oregano

Cara-Cara

1) Rebus spaghetti bersama sedikit minyak dan garam
2) Tumbuk lada hitam dan bawang putih
3) Tumis bahan diatas dan bawang besar. Tambahkan daging cincang, sosej dan cendawan butang
4) Maukkan sos spaghetti,tomato dan capsicum. Masak sehingga mendidih
5) Tuangkan sos keatas spaghetti dan taburkan oregano dan serbuk cheese


No comments:

Post a Comment